“Sesungguhnya Aku telah menyaksikan satu sumpah setia [ perjanjian ] yang dimeterai di rumah Abdullah bin Jad'an . Aku tidak akan suka bahawa aku menerima unta yang hebat sebagai ganti untuk menyalahi sumpah setia itu . Jika Islam mengajak dengan perjanjian yang serupa nescaya aku menerimanya .”
Sirah Ibnu Hisyam dan turut diriwayat di dalam Musnad Imam
Ahmad
Pengenalan
Hilful Fudhul adalah perjanjian yang paling terkenal
di dalam sejarah semenanjung Tanah Arab sebelum Islam. Jika diterjemahkan ke dalam bahasa kita bererti
"perjanjian yang disertai sumpah yang utama". Nama Hilful Fudhul,
diambil dari beberapa nama orang yang mengadakan perjanjian sejenis pada masa
sebelumnya. Ketiga-tiga nama orang tersebut masing-masing bernama Fadhal, yaitu
- Fadhal bin Fudholah,
- Fadhal bin Wad'ah
- Fadhal bin al-Harist.
Berdasar pada keterangan kitab Siratul Halabiyah,
ketiga-tiga orang tersebut telah mengadakan perjanjian yang bertujuan membela,
menolong orang yang teraniaya. Kerana peristiwa perjanjian itu memang penting
untuk diperingati dan bagi menghormati ketiga-tiga orang tersebut, maka para
ketua Quraisy membulatkan suara menamakan perjanjian itu dengan Hilful Fudhul.
Sejarah Hilful Fudhul
Diriwayatkan, Apabila meninggalnya pemimpin utama kaum
Quraisy iaitu Abdul Mutalib bin Hasyim, Bangsa Quraisy dipandang merosot oleh
kabilah-kabilah lain sesudahnya peperangan fujjjar. Kelemahan ini timbul akibat
kesalahan mereka sendiri. Masyarakat arab ketika itu tidak ada kesatuan dan persatuan
yang sepakat. Ikatan kaum Quraisy dan kaum-kaum yg lain mulai longgar, ada
diantara mereka yang cuba menguasai kedudukan-kedudukan penting yang
sebelumnya, kedudukan-kedudukan itu hanya dikuasai oleh kaum Quraisy yang
berketurunan Abdul Manaf . Semenjak zaman pemerintahan Qusai bin Kilab
hinggalah zaman Abdul Mutalib , Kota Mekkah tidak pernah dicerobohi oleh
sesiapa, kecuali pada zaman Abdul Mutalib iaitu pencerobohan oleh Abrahah dan
tentera bergajahnya. Umum mengetahui Abrahah dan tenteranya sememangnya tidak
terkalahkan oleh pasukan Quraisy dan kaum-kaum yang lain.
Ketidakstabilan ini diambil kesempatan oleh Kaum Hawazin
untuk menyerang Kota Mekkah . Faktor yang lain ialah di kota Mekkah tiada
Jabatan Polis dan Undang-undang yang menahan dan menghukum penjahat walaupun
dikalangan pembesar yg mencabuli hak orang lain seperti orang yang sedang
bermusafir dan sebagainya. Maksudnya jenayah memang berleluasa di Kota Mekkah
dan tiada pencegahan serta hukuman. Kerana itu, tidak hairanlah jika ada
pihak-pihak yang sewenang-wenangnya menindas kalangan bawah, dikeranakan tidak
ada keadilan dan hukuman bagi pelaku penindasan dan tidak ada pula lembaga yang
menguruskan masalah itu.
Atas daya usaha Az Zubair bin Abdul Mutalib ,pahlawan Bani
Hasyim ,beliau mengumpulkan bani-bani yg terkemuka dr kaum Quraisy di rumah
Abdullah bin Jud'an untuk bermesyuarat . Bani-bani yg terlibat adalah seperti
berikut
- Bani Hasyim
- Bani Abdul Manaf
- Bani Abdul Mutalib
- Bani Zuhrah
- Bani Taim
Keputusan mensyuarat adalah seperti berikut ;
- Di Mekkah dan kawasan sekitarnya selepas ini tiada lagi penganiayaan walaupun ke atas hamba sahaya ,orang yang bermusafir ,berniaga ,penziarah , kanak-kanak ,wanita ,lelaki dan orang tua . Orang yang menzalimi akan dihukum manakala orang yang dizalimi akan mendapat pembelaan yg sewajarnya
- Hukuman tidak mengira bangsa ,pangkat,keturunan dan warna kulit walaupun dikalangan kaum Quraisy akan dikenakan hukuman sekiranya mereka menganiaya ,mereka akan dihukum dengan hukuman yang setimpal .
Pada ketika ini nabi baru berusia 20 tahun dan bagindalah
peserta yang paling muda dimajlis tersebut. Walaupun begitu nabi sudah terkenal
dengan seorang pemuda yang sangat jujur lagi amanah ,berfikiran cerdas dan
tajam ,inilah faktor -faktor yang menyebabkan kaumnya memilihnya menjadi salah
seoarang ahli mesyuarat yg penting ini .
Mesyuarat ini dikenali sebagai Hilful Fudhul . Hilful Fudhul
berasal dari persetiaan 3 orang yang dari Bani Jurhum ,mereka adalah seperti
yang ana nyatakan diatas tadi dalam bahagian pengenalan iaitu Fadhal bin Fudholah,
Fadhal bin Wada'h dan Fadhal bin Al Harist.
Mereka bertiga berjanji akan membela orang yang dianiaya dan
menghukum orang yang menganiaya tidak mengira rupa ,bangsa ,warna kulit dan
pangkat dan sebagainya. Di atas peristiwa inilah mesyuarat yang di anjurkan
oleh Az Zubair ini dikenali sebagai Hilful Fudhul .
Hasil daripada mesyuarat dikalangan kaum quraisy ini tidak
sekadar teori dan retorik tetapi ia dilaksanakan dengan begitu baik sekali ,ia
berjalan selama bertahun-tahun lamanya . Rasulallah s.a.w amat memandang tinggi
perjanjian ini dan bersabda
" Sesungguhnya aku telah menyaksikan sumpah yg diadakan dirumah Abdullah bin Jud'am ,Aku tidak sekali kali suka mengambil unta yg baik demi menyalahi janji yang ada pada sumpah ini "
Perjanjian yang menafikan [meniadakan] semangat
kefanatikan jahiliyah yang biasanya timbul dari perasaan ashobiyah
kebangsaan atau sukuisme (perkabilahan) disebutkan bahawa sebab disepakatinya
perjanjian ini adalah lantaran dari seorang pedagang dari Yaman bernama
Zubaid, dia ditipu oleh penduduk Mekkah oleh kerana barang dagangan yang dibawa
pedagang tersebut telah dibeli oleh Al-‘As Bin Wail Al-Sahmy namun
harganya tidak diselesaikan oleh penduduk Mekkah. Ketika pedagang
tersebut meminta tolong kepada sekutunya iaitu Abdul Al Dar, Makhzum,
Jumah, `Adi, dan para penduduk Mekkah, tidak ada seorang pun yang
mempedulikannya.
Oleh kerana itu dia menulis sebuah syair dan membacanya
dengan keras di atas sebuah gunung, kemudian Al Zubair Bin Abdul Muthalib
bangun dan bertindak "Apa kalian ini semua bisu? Kemudian dengan hal
itu mereka yang telah mengikat janji Hilful Fudhul segera bertindak
menemui Al-‘As Bin Wail Al-Sahmy dan mengambil barang dagangan lelaki
dari yaman tersebut kemudian memulangkan kepadanya, setelah mereka
menyepakati perjanjian Al Fudhul Tersebut.
Rasulullah mengungkapkan kesaksiannya pada perjanjian Hilful
Fudhul, saat beliau belum diangkat Allah menjadi Rasul:
"Ketika aku bersama para bapa sedaraku turut sebagai saksi dalam persekutuan di rumah Abdullah bin Jud'am, betapa senang hatiku menyaksikan hal itu. Seandainya setelah Islam datang, aku diajak mengadakan persekutuan seperti itu, pasti kusambut dengan baik.”
(Muhammad Al-Ghazaly,
dalam Fiqhus Sirah).
Penerapan Kisah "Hilful Fudhul" di Masa
Kontemporer.
Peristiwa semisal Hilful Fudhul pernah diterapkan oleh salah seorang ulama
yang berpegang kepada manhaj yang haq, manhaj Rasulullah SAW dan para
sahabatnya. Iaitu Fadhilatus Syeikh Abdul Aziz Bin Baz Rahimahullah dan
Lajnah Ad Daimah Saudi Arabia. Ketika beliau berfatwa membolehkan Pasukan
Amerika berada di Pinggir Padang Pasir Perbatasan dengan Iraq dan Kuwait
ketika terjadi pencerobohan oleh Saddam Husein (Tokoh Parti Baats
Sosialis) Irak ke Kuwait tahun 1992. Sebenarnya hal ini bukanlah hanya
pendapat Syeikh Abdul Aziz Bin Baz rahimahullah saja, bahkan Imam Syafi'e
rahimahullah pernah menyatakan hal tersebut Imam Syafi'e Rahimahullah menegaskan bahwa
yang menjadi ukuran dalam boleh dan tidaknya tahaluf (yang ertinya
secara etimologi dari kata al-hilfu yakni ai al-`ahdu iaitu perjajian,
dan sumpah) dengan non muslim adalah kemaslahatan umat (lihat
Mughni al-Muhtaj; 4/221).
Saat itu para ulama Lajnah Ad Daimah yang diketuai beliau
berfatwa membolehkan meminta bantuan daripada non muslim dalam hal
menghentikan kezaliman yang dilakukan oleh saudara yang seagama. Apalagi
negara tetangga Saudi Arabia sewaktu itu tidak satu pun yang mendokong
negeri Saudi Arabia, bahkan mereka memberi bantuan moral kepada presiden
Iraq yang nyata melakukan kezaliman saat itu dengan menceroboh
Kuwait dan akan menyerang Saudi Arabia.
Ibrah Hilful Fudhul
Pertama; Keadilan adalah nilai sejagat yang harus
dipertahankan. Penyertaan dan dokongan nabi Muhammad terhadap peristiwa
tersebut bertujuan untuk memperkukuh sendi-sendi keadilan. Nilai-nilai
kebenaran mesti didukung sekalipun muncul dari kaum jahiliah.
Kedua; Hilful Fudhul adalah sesuatu yang utopia dalam
kegelapan jahiliah. Hal tersebut sebagai indikasi bahawa menyebarnya
virus-virus yang merosak tuntutan moral dan agama pada suatu masyarakat tidak
bererti nihilnya nilai-nilai kebaikan yang lain. Sekalipun masyarakat Mekah
majoritinya penyembah berhala (paganisme) dan dekadensi moral merajalela
seperti zina, riba dan kezaliman tetapi terdapat juga orang-orang yang
berakhlak mulia yang mahu menegakkan keadilan dan menolak penganiayaan.
Ketiga; Kezaliman dengan segala bentuk dan tipunya
bertentangan dengan ajaran Islam. Keadilan hendaknya ditegakkan tanpa memandang
warna kulit, agama, dan suku.
Keempat; Legalitas hukum bolehnya melakukan perjanjian dan
kesepakatan antara perbezaan agama dalam hal-hal yang membawa kepada kebaikan
dengan mempertimbangakan pencapaian maslahat (kebaikan) dan mafsadat
(kerosakan) dari segala aspek.
Kelima; Seorang muslim sepatutnya memiliki nilai positif
untuk merealisasikan kebaikan lingkungan dan masyarakatnya, bukan sebagai
penonton yang kagum atau terpana melihat hasil yang muncul dari proses
tersebut.
Kesimpulannya
Sikap positif Rasulullah SAW terhadap Hilful Fudhul
menegaskan betapa Islam mendukung sebuah perjanjian yang sarat dengan nuansa
perlindungan dan pembelaan hak asasi manusia, walaupun inisiatif dari perjanjian
tersebut datang dari kalangan non muslim, dan bahkan sebelum masa kerasulan
nabi Muhammad SAW lagi.
Hadis tersebut menunjukkan sikap Nabi SAW yang sangat
prihatin terhadap sebarang pakatan atau tindakan untuk menentang kezaliman .
Biarpun sumpah setia ini berlaku sebelum kebangkitan Nabi SAW sebagai Rasul
akhir zaman , tetapi naluri seorang nabi sangat terkesan dengan sebarang
tindakan yang dilakukan untuk menentang kezaliman .
Rasulullah SAW telah menjelaskan mengenai keterlibatan
beliau di dalam peristiwa Hilful Fudhul di zaman jahiliyyah, baginda menyatakan,
jika peristiwa Hilful Fudhul (dimana mereka bahu-membahu untuk kemenangan)
terjadi di masa kenabian maka Rasul memilih untuk ikut serta didalamnya. Dalam
kesempatan lain Rasul pernah meminta pertolongan Muth’am bin Ady seorang
Nasrani untuk kemanfaatan da’wah. Gambaran tersebut menunjukkan sejauhmana
semua peluang dan kesempatan digunakan untuk kemaslahatan dakwah.
Dengan mengacu kepada peristiwa Hilful Fudul marilah kita
renungkan hikmah dan pelajaran yang boleh diambil dan diaplikasikan dalam
kehidupan kita. Diantara bentuk komitmen keimanan seseorang adalah kepekaannya
terhadap masalah-masalah yang ada di sekitarnya. Ia dituntut untuk menjadi
pelaku dan penggerak dalam semua dimensi
kebaikan bukan sebagai penonton, penghambat dan pengacau.
Wallahua’lam..
Terima kasih kerana sudi berkunjung dan meninggalkan komen-komen, diharapkan komen-komen dan kesudian saudara/i meluangkan masa dapat kita manfaat utuk tujuan dakwah. Saya Muhammad Syukri berbesar hati menerima sebarang komen dan kritikan bagi penambah baikan dalam memberbaiki mutu penulisan saya di blog Rintihan Seorang Hamba ini.