Thursday, February 9, 2012

[Repost] Pengenalan RSH Media


Pengenalan RSH Media

Seperti tajuk yang di utarakan di atas, "Pengenalan Kepada RSH Media", pasti ramai yang akan tertanya, apa itu RSH Media? Jadi di kesempatan ini, penulis ingin memperkenalkan sebuah lagi blog yang masih dalam pembinaan, hasil inisiatif dan kesedaran pihak admin untuk berkongsikan satu lagi medium yang bersifat dakwah selain penulisan. Namun karya-karya yang terkandung di RSH Media bukanlah hasil daripada pihak admin tetapi hasil ciptaan saudara/i seakhidah kita dari seluruh dunia. Pihak admin hanya menjadi orang yang bertindak mengumpulkan hasil-hasil karya mereka untuk manfaat kita bersama. Jadi pihak admin mengambil insiatif untuk mengumpulkan video-video berunsur Islam dari medium YouTube dan dikumpulkan dalam sebuah blog yang pihak admin namakan RSH Media (RSH Media bersempena nama blog penulisan pihak admin sekarang iaitu Rintihan Seorang Hamba ringkasannya RSH (http://tintamahasiswa.blogspot.com))
Paparan RSH Media

Hasil Video Sebagai Medium Dakwah

Ramai diantara kita mungkin sedar bahawa 'method' dakwah boleh berubah-ubah dan berkembang mengikut peredaran zaman dan suasana semasa. Menyedari hakikat ini, pihak admin sedang berusaha mengumpulkan sebanyak mungkin video berunsur dakwah yang meliputi:-


  1. Ceramah
  2. Wacana Islam
  3. Iklan Dakwah
  4. Dokumentari Islam
  5. Puisi
  6. Doa
  7. Zikir
  8. Tazkirah
  9. Nasyid
  10. Semasa
  11. Dan lain-lain lagi yg di rasakan boleh membawa manfaat kepada masyarakat.

Pihak admin kurang berkemahiran dalam mencipta dan meng'edit' video, jadi usaha ini pihak admin serahkan kepada yang pakar utk melaksanakannya, namun pihak admin tidak mahu melepaskan peluang melalui medium ini, kerana pihak admin menyedari medium dakwah melalui video ini semakin mendapat tempat dihati masyarakat kerana mesej penyampaiannya ringkas, padat dan mudah untuk difahami. 

Menerima Sesuatu Dengan Kajian

Namun harus di ingat, setaip sesuatu yang diterima jangan kita ambil bulat-bulat, harus ada pencarian, kajian dan bacaan untuk memastikan kesahihan penyampaian tadi. Peringatan ini diberikan kerana mungkin apa yang mungkin terkandung di dalam RSH Media ini terlepas dari penelitian pihak admin, jadi pihak admin menyeru kepada saudara/i yang mendapati ada sesuatu yang mencurigakan, pihak admin memohon untuk di buat kajian dan carian dan maklumkan pada pihak admin supaya dapat diperbetulkan.


Peringatan : Belajar untuk menerima sesuatu dengan fakta yang diselidiki terlebih dahulu


Berkongsi Untuk Manfaat Bersama

Di kesempatan ini juga, pihak admin ingin menyeru kepada semua sahabat/iah yang mempunyai kemahiran dalam bidang penghasilan video 'Islamic', sudilah kiranya menyumbang video saudara/i yang berunsur Islam kepada pihak admin untuk kita sama-sama sebar luaskan medium dakwah kita kepada masyarakat dunia (khususnya kepada masyarakat Malaysia kerana ceramah dan sebagainya yang dikumpul banyak menggunakan bahasa ibunda).

Syarat Perkongsian

Sebarang perkongsian bolehlah berbuat demikian kepada pihak admin melalui :- 


  1. islamicshabab88@gmail.com atau 
  2. Fan Page Rintihan Seorang Hamba  atau 
  3. Ruangan Komen Facebook di bawah post ini 

dengan hanya beberapa syarat mudah seperti berikut:-


  1. Video mesti daripada YouTube sahaja
  2. Video Berunsur seperti yang telah pihak admin senaraikan di atas
  3. Jika video dihasilkan sendiri, tolong nyatakan nama dan link YouTube anda 
  4. Jika video hanya dikongsikan daripada orang lain, tolong sertakan link peng'upload'
  5. Sebarang video ceramah yang ingin dikogsikan mestilah berdurasi penuh (pihak admin tidak akan memasukkan video ceramah yang dipotong-potong). Jika video mempunyai bahagian-bahagian atau 'Part' bersambung tolong sertakan sekali. 

Hanya tinggalkan link YouTube yang saudara/i ingin kongsikan pada medium pilihan yang telah pihak admin nyatakan di atas. Link-link ini akan disaring terlebih dahulu dan setiap video yang dikongsikan pihak admin akan berikan kredit kepadanya sebagai pengupload dan sebagai orang yang berkongsi.

Sekali lagi pihak admin menyeru untuk sama-sama menyampai, memperkenal, dan menyumbang untuk Islam yang kita cintai. Sebar luaskan untuk manfaat bersama.

Wallahua'lam..

Link ke RSH Media klik di sini RSH Media


Terima kasih kerana sudi berkunjung dan meninggalkan komen-komen, diharapkan komen-komen dan kesudian saudara/i meluangkan masa dapat kita manfaat utuk tujuan dakwah. Saya Muhammad Syukri berbesar hati menerima sebarang komen dan kritikan bagi penambah baikan dalam memberbaiki mutu penulisan saya di blog Rintihan Seorang Hamba ini.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright 2011 @ Rintihan Seorang Hamba!
Setiap artikel yang tersiar di sini dihasilkan untuk tujuan dakwah dan bersifat semasa. Powered by Blogger.
Design by Muhammad Syukri | Bloggerized by Rintihan Seorang Hamba | Powered by Blogger
;