Friday, April 13, 2012

5 Bekalan Isteri Seorang Aktivis Dakwah


Assalamualaikum..
Sekadar perkongsian yang mungkin boleh menjadi panduan buat sebuah keluarga 'Aktivis Dakwah'. artikel asal boleh lah dirujuk di www.dakwatuna.com (link asal kepada artikel ini boleh dirujuk di bawah selepas artikel). Artikel ini asalnya berbahasa indonesia dan telah diolah semula ke dalam bahasa melayu, moga perkongsian ini dapat memberi sedikit peringatan dan panduan. Selamat membaca.

********************************************************************


Seorang aktivis dakwah memerlukan isteri yang ‘luar biasa’. Kenapa? Kerana mereka tidak hanya memerlukan isteri yang pandai merawat tubuh, pandai memasak, pandai mengurus rumah, pandai mengelola kewangan, berketerampilan dalam hal-hal seperti urusan kerumah-tanggaan dan piawai di tempat tidur. Maaf, tanpa bermaksud mengecilkan, berbagai kepandaian dan ketrampilan itu adalah bekalan ‘standard’ yang memang harus dimiliki oleh seorang isteri, tanpa memandang apakah suaminya seorang aktivis atau bukan. Atau dengan maksud lain, seorang perempuan dikatakan siap untuk bernikah dan menjadi seorang isteri jika dia memiliki berbagai bekalan yang standard itu. Lalu bagaimana jika sudah menjadi isteri, tapi tidak mempunyai bekalan itu? Ya, jangan hanya diam, belajar sahaja. Istilah terkenal yg biasa digunakan ialah learning by doing.

Kembali kepada pokok bahasan kita. Menjadi isteri aktivis bererti bersedia untuk mempelajari dan memiliki bekalan ‘di atas standard’. Macam mana? Berikut ini adalah bekalan yang diperlukan oleh isteri aktivis atau yang ingin menikahi aktivis dakwah:



1. Bekalan Yang Bersifat Pemahaman (fikrah).
Hal penting yang harus dipahami oleh isteri seorang aktivis dakwah, bahawa suaminya tak sama dengan ‘model’ suami pada umumnya. Seorang aktivis dakwah adalah orang yang mempersembahkan waktunya, gerak amalnya, getar hatinya, dan seluruh hidupnya demi tegaknya dakwah Islam dalam rangka meraih redha Allah. Mendampingi seorang aktivis adalah mendampingi seorang perajurit Allah. Tak ada yang dicintai seorang aktivis dakwah melebihi cintanya kepada Allah, Rasul, dan berjihad di jalan-Nya. Jadi, siapkan dan ikhlaskan diri kita untuk menjadi cinta ‘kedua’ bagi suami kita, kerana cinta pertamanya adalah untuk dakwah dan jihad!



2. Bekalan Yang Bersifat Ruhiyah.
Berusahalah untuk mendekatkan diri kepada-Nya. Jadikan hanya Dia tempat bergantung semua harapan. Miliki keyakinan bahwa ada Kehendak, Qadha, dan Qadar Allah yang berlaku dan pasti terjadi, sehingga tak perlu takut atau khawatir melepaskan suami pergi berdakwah ke manapun. Miliki keyakinan bahwa Dialah Sang Pemilik dan Pemberi Rezeki, yang berkuasa melapangkan dan menyempitkan rezeki bagi siapa yang Dia kehendaki. Bekalan ini akan sangat membantu kita untuk bersikap ikhlas dan qana’ah ketika harus menjalani hidup bersahaja tanpa limpahan material. Dan tetap sedar diri, tak menjadi takabur dan lalai ketika Dia melapangkan rezeki-Nya untuk kita.



3. Bekalan Yang bersifat Ma’nawiyah (mentaliti).
Inilah di antara bekalan berupa sikap mental yang diperlukan untuk menjadi isteri seorang aktivis: kuat, tegar, gigih, kukuh, sabar, tidak manja (kecuali dalam batasan tertentu) dan mandiri. Teman saya mengistilahkan semua sikap mental ini dengan ungkapan yang singkat: tahan banting!



4. Bekalan Yang bersifat Aqliyah (intelektualiti).
Ternyata, seorang aktivis tidak hanya memerlukan pendengar setia. Ia memerlukan isteri yang bersedia untuk diajak bicara, bertukar fikiran, musyawarah, atau diskusi tentang kesibukan dan minatnya. Kerana itu, banyakanlah membaca, rajin mendatangi majlis-majlis ilmu supaya tidak kekok!



5. Bekalan Yang Bersifat Jasadiyah (fizikal).
Sekurang-kurangnya sihat, bugar, dan tidak sakit. Jika fizikal kita sihat, kita mampu melakukan banyak hal, termasuk menguruskan suami yang sibuk berdakwah. Kerana itu, penting bagi kita untuk menjaga kesihatan, membiasakan pola hidup sihat, rajin bersukan atau riadah dan lain-lain. Selain itu, jangan dilupakan masalah merawat wajah dan tubuh. Ingatlah, salah satu ciri isteri solehah adalah ‘menyenangkan ketika dipandang’.

Akhirnya, ada bekalan yang lain yang tidak kurang pentingnya. Itulah sikap mudah memaafkan. Bagaimanapun soleh dan takwanya seorang aktivis, tak akan mengubah dia menjadi malaikat yang tak punya kesalahan. Seorang aktivis dakwah tetaplah manusia biasa yang mampu dan mungkin untuk melakukan kesalahan. Bukankah tidak ada yang ma’shum di dunia ini selain Baginda Rasulullah?



Terima kasih kerana sudi berkunjung dan meninggalkan komen-komen, diharapkan komen-komen dan kesudian saudara/i meluangkan masa dapat kita manfaat utuk tujuan dakwah. Saya Muhammad Syukri berbesar hati menerima sebarang komen dan kritikan bagi penambah baikan dalam memberbaiki mutu penulisan saya di blog Rintihan Seorang Hamba ini.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright 2011 @ Rintihan Seorang Hamba!
Setiap artikel yang tersiar di sini dihasilkan untuk tujuan dakwah dan bersifat semasa. Powered by Blogger.
Design by Muhammad Syukri | Bloggerized by Rintihan Seorang Hamba | Powered by Blogger
;