Sunday, July 1, 2012

Jutawan Muslim Bersedia Membela Wanita Hijab Di Perancis


Pada malam sebelum sambutan Hari Bastille keesokannya, terdapat satu revolusi ke udara di Perancis dan kali ini di pimpin oleh seorang ahli perniagaan Islam yang dipanggil Rachid Nekkaz. Pemaju hartanah berusia 38-tahun ini marah apabila Perancis telah berusaha satu langkah lebih dekat untuk mengharamkan burka, apabila wanita yang ditangkap memakai tudung penuh dikhalayak awam akan dikenakan denda € 150 dan sesiapa yang disabitkan memaksa seorang wanita untuk menutup atau memakai tudung akan menghadapi denda sehingga € 30.000 dan setahun penjara.

Peringkat pertama dalam meluluskan undang-undang kontroversi hari ini, telah diluluskan di dalam Dewan Rendah Negara itu dengan ahli-ahli mengundi Dewan Rakyat dengan bilangan undian 335 undi berbalas 1 bagi memperkenalkan larangan itu. Jika senator Perancis di Dewan Atas Negara itu mengesahkan cadangan itu pada bulan September, ia akan menjadi undang-undang rasmi pada musim bunga 2011.

Nekkaz, bersama-sama dengan majoriti 5,000,000 umat Islam Perancis, marah akan undang-undang baru ini kerana ianya dilihat sebagai penganiayaan agamanya, ini menunjukkan bahawa kurang daripada 2,000 orang Islam Perancis sebenarnya memakai tudung penuh.

Beliau telah memulakan kempen untuk menentang undang-undang dan beliau menyediakan €1,000,000 wang sendiri untuk membayar denda mana-mana wanita muslim yang disabitkan. Bercakap di luar Dewan Negara itu, Nekkaz berkata: 

"Satu juta bunyinya banyak, tetapi untuk melindungi kebebasan seseorang itu tidak lah banyak, dan saya berharap, orang lain di negara ini yang berpegang kepada perlembagaan dan mahu melindungi kebebasan asasi kami, supaya menyertai saya bagi membanteras undang-undang ini"

Nekkaz, merupakan seorang Muslim moden Perancis (beliau dilahirkan di Perancis hasil daripada perkahwinan ibu bapa beliau yang berbangsa Algeria), telah menubuhkan sebuah kumpulan kempen yang dipanggil 'Hands off my Constitution', dan merancang untuk meningkatkannya kepada 1m € dengan menjual beberapa hartanah yang beliau miliki di pinggir bandar Paris.

Di hadapan kamera beliau menulis cek peribadi sejumlah tujuh angka sebelum menerangkan undang-undang yang dicadangkan sebagai 'Anti-Perlembagaan' dan menuntut bahawa Presiden Sarkozy mengambil ideanya.

Ianya seolah-olah tidak mungkin. Bukan sahaja Sarkozy telah menyifatkan tudung penuh sebagai menjatuhkan maruah kepada wanita, tetapi hal ini merupakan isu yang mempunyai sokongan padu daripada pihak UMP beliau. Menteri Keadilan, Michele Alliot-Marie berkata minggu lepas bahawa memakai tudung "adalah berjumlah terputus hubungan dari masyarakat dan menolak semangat republik Perancis yang diasaskan pada keinginan untuk hidup bersama''.

Dan Nekkaz seumpamanya telah tidak membantu dalam membanteras undang-undang oleh pendekatan berkecamuk dari Parti pembangkang Sosialis. Mereka ingin melihat pengharaman terhad kepada institusi negeri. Tetapi tanggapan itu telah dihina oleh Alliot-Marie, yang berkata ia akan menjadi "di sisi undang-undang tidak keruan" dan mustahil untuk menguatkuasakannya. "Bagaimana kita dapat meyakinkan rakyat Perancis bahawa kebebasan, kesaksamaan dan menghormati maruah wanita bermula di stesen keretapi tetapi berhenti di pintu keluar?''

Sosialis berkecuali dalam undi hari ini di Dewan Rakyat dan telah berkata mereka akan mengambil pendirian yang sama dalam undi Senat September, di mana ia kelihatan undang-undang tertentu itu akan ditulis ke dalam Perlembagaan Perancis. Tetapi pasukan polis negara sedang bersiap sedia dengan serangan balas. Keselamatan telah ditingkatkan di Dewan Negara untuk undian hari ini dan terdapat kebimbangan rusuhan jalanan akan berlaku jika rang undang-undang itu diluluskan.


Antara temuramah yang dilakukan dengan Rachid Nekkaz:-

Apakah pendapat anda tentang sekularisme?

Pada bulan Januari 2012, anda dipanggil datuk bandar Perancis untuk menjual tandatangan mereka kepada anda sebanyak 646,25 € setiap satu, bersamaan dengan elaun satu bulan datuk bandar (dalam masyarakat dengan kurang daripada 500 orang penduduk). Bagaimana anda datang dengan idea itu?

Terima kasih kerana sudi berkunjung dan meninggalkan komen-komen, diharapkan komen-komen dan kesudian saudara/i meluangkan masa dapat kita manfaat utuk tujuan dakwah. Saya Muhammad Syukri berbesar hati menerima sebarang komen dan kritikan bagi penambah baikan dalam memberbaiki mutu penulisan saya di blog Rintihan Seorang Hamba ini.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright 2011 @ Rintihan Seorang Hamba!
Setiap artikel yang tersiar di sini dihasilkan untuk tujuan dakwah dan bersifat semasa. Powered by Blogger.
Design by Muhammad Syukri | Bloggerized by Rintihan Seorang Hamba | Powered by Blogger
;